6 års garanti på cykler

Når du køber ny cykel hos Pedalatleten, får du som standard 2 års garanti på cyklen. Vores udvalg af cykler er dog af højeste kvalitet, hvorfor vi kan udfordre denne branchestandard, og i stedet tilbyde dig hele 6 års garanti, når blot du løbende sørger for at cyklen får de nødvendige justeringer.

 

Sådan får du 6 års garanti på din nye cykel

For at du kan få 6 års garanti på din nye cykel, skal du følge vores serviceintervaller på cyklen. Vær opmærksom på, at eftersynene skal foretages hos enten os, eller hos én af de autoriserede forhandlere, vi samarbejder med.

 

Du indkaldes til eftersyn via SMS-påmindelse

Men det er dit ansvar at sørge for at overholde serviceintervallerne. Vi sender dig gerne en oversigt over, hvornår cyklen skal til eftersyn, så du nemt kan danne dig et overblik.

Senest 3 uger efter SMS-påmindelsen skal eftersynet foretages. Dette gælder for alle eftersyn. Kontakt os, hvis du er forhindret i at kunne overholde dette, så finder vi en løsning.

Når du modtager cyklen fra os, er den selvfølgelig klargjort og justeret af en af vores fagudlærte cykelmekanikere. Dette er uanset om du bestiller til afhentning, eller til levering på din egen adresse. Men som med alt andet mekanik, skal cyklen “køres til”. F.eks. kan de bevægelige dele strække- eller give sig, og derfor er det første eftersyn med efterspænding og justering nødvendigt.

Til første eftersyn sender vi dig en SMS-påmindelse 2 måneder fra købsdatoen, hvorefter du skal indlevere din cykel hos os, eller hos den af vores samarbejdspartnere, som er tættest på dig. Første eftersyn er gratis, hvis du får det udført hos os. Udføres det hos anden autoriseret forhandler, vil der opkræves det beløb, som den gældende forhandler tager for serviceeftersynet. Bemærk, at eftersynet kræves for at opretholde garantien uanset, om du har købt cyklen i vores webshop eller i vores fysiske butik.

Efterfølgende eftersyn udføres én gang årligt, over en periode på i alt 5 år (til i alt 6 eftersyn). Du indkaldes automatisk til disse eftersyn via SMS, og eftersynene koster hhv. 299 kr eller 399  kr pr. gang. Eftersynene sikrer at cyklens stand er i top, og det forlænger dens levetid kraftigt. 

Vi anbefaler IKKE at du springer serviceeftersynene over, da det kan have negativ indvirken på din cykels ydeevne. Eftersynet gavner ikke kun længden på din garanti, det sørger også for, at du forlænger din cykels levetid og gør den sikker at køre på. Så selvom du med ny olie på kæden, regelmæssig vask mm. selv kan gøre en del for at forlænge cyklens levetid, er det vigtigt, at du også får den tilset af en autoriseret forhandler. Sådan passer vi bedst på din nye cykel, sørger for at den er sikker at køre på, og sikrer dig mest muligt køreglæde i længst tid.

 

Hvad indeholder et typisk serviceeftersyn?

På et typisk serviceeftersyn bliver alt på cyklen spændt efter, både kæde, eger i for- og baghjul, hjulmøtrikker, pedaler osv. Gearene bliver tjekket efter og diverse dele bliver smurt.

Vi er her for at give dig god service, så du har selvfølgelig også mulighed for at sige, hvis der skulle være noget galt med cyklen, som vi skal tjekke for dig. Mislyde, gearproblemer osv.

Indlevér din cykel på en hverdag inden kl. 10, så vil du i langt de fleste tilfælde få cyklen retur senere samme dag, og ellers dagen efter. 

Vi tilbyder en gratis lånecykel i mellemtiden, så du ikke skal stå uden cykel i det givne tidsrum. Kommer du langvejs fra, kan vi ved aftale tilbyde, at vi servicerer cyklen inden for et par timer. 

 

Hvad dækker garantien?

Garantien dækker ALT som ikke skyldes almindelig slitage, unormal brug, hærværk o.lign. Opdager du at noget er galt, så kontakt os. Herefter vil vores mekaniker vurdere din cykel. Hvis dit indvendige gearnav f.eks. pludseligt stopper med at virke, og det vurderes, at der ingen tegn er på at det blot er slidt, misligholdt eller lignende, dækker garantien. 

Garantien dækker altså alle fabrikationsfejl og fejl, der ikke kunne have været undgået ved almindelig og fornuftig vedligeholdelse. F.eks. kunne det også være ting som stelbrud, en knækket pedalarm, et knækket styr, pedal o.lign. 

 

Hvad dækker garantien IKKE?

Garantien dækker ikke fejl som er opstået som følge af almindeligt slid, hærværk, påkørsel, manglende vedligeholdelse eller unormal brug. Rust, slidte dæk, punkteringer, rustne/knækkede kæder, knækkede gear/bremsewirer, slidte gearvælgere, tandhjul, bremseklodser og andre sliddele er altså IKKE dækket af garantien.

 

Hvor kan jeg få service og eftersyn på min cykel?

Få eftersyn i vores fysiske butik i hjertet af København. Vores uddannede cykelmekanikere tager din cykel ind i vores autoriserede værksted og sørger for, at din cykel får de nødvendige justeringer og kommer retur i tip-top stand.

Vi har indgået aftaler med en række autoriserede forhandlere i hele landet. Har du ikke mulighed for at komme forbi vores fysiske butik i København, kan du benytte disse forhandlere til at udføre eftersynene. 

Bemærk: Du skal få foretaget eftersynene hos enten os, eller hos en af ovenstående forhandlere, for at du kan opretholde den udvidede garanti på 6 år. 

 

Vedligehold din cykel

Sørg for at få cyklen tilset af en autoriseret forhandler, og sørg for at vedligeholde din cykel ordentligt. En vedligeholdt cykel giver dig klart den bedst mulige oplevelse, og den holder i væsentligt længere tid. 

Smør kæden med kædeolie regelmæssigt. Gerne hver 14. dag eller oftere, hvis du kører i al slags vejr. Sådan formindsker du chancen for at den ruster og knækker. 

Vask cyklen ofte. Specielt hvis du kører i vinterhalvåret, hvor fugt og salt på vejen kan drille cyklens metalliske, bevægelige dele. Tør cyklen af efter vask, og husk at smøre kæde og bevægelige dele, da det mindsker chancen for at de knækker eller går i stykker.

Pump luft i dækkene regelmæssigt. Et dæk med tilstrækkeligt dæktryk får mindre slitage, giver dig bedre føling i svingene og risikoen for at punktere minimeres en anelse.

Sørg for at reagere på fejl hurtigst muligt. At have kørt med en “kendt fejl” længe hører også under misvedligeholdelse og kan have indflydelse på, om garantien dækker. Misvedligeholdte cykler er IKKE dækket af garantien.

 

Garanti på elcykler

På elcykler er motor, motordele og batterier ikke indbefattet af den 6 årige garanti, og er forskellige fra producent til producent. F.eks yder både Bosch og Shimano 2 års garanti på alle elektriske dele. 

Promovec yder 70% kapacitetsgaranti i 2 år på deres elcykelbatterier. Er batteriet monteret på en elcykel med Promovecs elektriske system, har du dog mulighed for at tilkøbe yderligere 3 års garanti (5 år i alt), hvis du registrerer batteriet. Kontakt os på mail kundeservice@pedalatleten.dk eller henvend dig i vores fysiske butik, så hjælper vi dig med at registrere batteriet.

Der ydes 2 års garanti på elektroniske dele som display/navigation,  lygter, brud på ledninger m.v. Ved hærværk frafalder garantien helt. Får du udskiftet elektriske dele på garantien, gældender den nye garanti fra udskiftningsdatoen.

 

Kontakt os og hør mere

Har du spørgsmål til garantien, cykler, elcykler eller øvrigt udstyr? Så tøv ikke med at kontakte os - vi står altid klar til at dele ud af vores mange års erfaring! Kontakt vores kundeservice på tlf. +45 70 70 75 13 eller på mail kundeservice@pedalatleten.dk

Vi besvarer henvendelser i hverdage mellem 08.00 og 18.00 og lørdage mellem 10.00-15.00. I samme tidsrum har du også mulighed for at komme forbi vores fysiske butik, som er placeret ved Østerport station på Oslo Plads 9, 2100 København Ø.




✪ Kundeservice: 70 70 75 13