Elcykel guide: Den ultimative guide til valg af ny elcykel

Overvejer du at investere i en elcykel, så se nærmere her. Vi har lavet en udførlig guide til hvilke komponenter og funktioner, du bør sætte dig ind i forud for anskaffelsen af din nye elcykel. Vi kommer både omkring elcyklens motor, batteri, rækkevidde, vægt, vedligeholdelse og pris.  
Læs vores ultimative guide til elcykler og find ud af, hvad du skal lægge vægt på når du skal vælge en elcykel.

Hvordan fungerer en elcykel?

En elcykel er en cykel med en indbygget motor, som giver cyklisten en trædeassistance. Motoren får sin strøm fra et batteri, der typisk er placeret i selve stellet, på stellet eller på cyklens bagagebærer.

Selve motoren er placeret enten midt på cyklen ved kranken, ved baghjulet eller forhjulet. For at en elcykel kan give cyklisten trædeassistance er cyklen udstyret med elektroniske sensorer, der registrerer hastighed, pedalkraft og pedalrotation. Baseret på disse informationer kan elcyklens motor slå trædeassistancen til og fra, og på denne måde justere assistanceniveauet.

Når man skal investere i en elcykel, så er det nogle andre ting man skal være opmærksom på.

Nogle af de ting du skal være særligt opmærksom på når du køber en elcykel er:

  • Motortypen
  • Motorproducenten
  • Batteritypen
  • Cyklens rækkevidde
  • Cyklens vægt
  • Cyklens vedligeholdelse

Derfor har vi lavet en udførlig guide, hvor vi dykker ned i de mest centrale komponenter og funktioner, som du bør tage til overvejelse inden du køber din nye elcykel. 

Hvilken type motor skal jeg vælge?

Når man skal anskaffe sig en elcykel er det nødvendigt at undersøge hvilken type motor elcyklen har.

Motoren er den primære komponent, der differentierer elcykler fra almindelige cykler. Når man investerer i en elcykel er det derfor vigtigt, at man vælger en motor med den rette ydeevne. Der findes forskellige typer motorer og dertilhørende forskellige slags elektroniske sensorer, som aktiverer trædeassistancen.

Og der kan være forskel på, hvad man som cyklist har behov for, at der skal til for at aktivere motoren.

Grundlæggende findes der tre typer motorer:

  • Centermotor
  • Forhjulsmotor
  • Baghjulsmotor

De tre motortyper er kombineret med forskellige sensorer, der igangsætter trædeassistancen på forskellige måder.

Centermotor

Centermotor er placeret i krankboksen og er den stærkeste type elcykelmotor man kan få.

Motorens centrale placering giver desuden en optimal vægtfordeling og et behageligt lavt tyngdepunkt. Med centermotor ligger motorens drivkraft i pedalerne, hvilket er ganske anderledes fra cykler med forhjuls- og baghjulsmotor. En centermotor giver en mere naturlig oplevelse sammenlignet med de andre to typer motorer.

Hvor forhjuls- og baghjulsmotorer kun er koblet på en rotationssensor, der er centermotorer både koblet på en rotationssensor og på en pedalkraftsensor.

Rotationssensoren registrerer om pedalerne kører rundt og indsætter herefter trædeassistancen. Trædeassistancen justeres altså ikke i forhold til hvor hårdt der trædes i pedalerne.

Det gør den til gengæld med pedalkraftsensoren. Pedalkraftsensoren registrerer ikke bare om pedalerne drejer rundt, men også hvor hårdt du træder i dem. Baseret på hvor hårdt du træder i pedalerne, justerer motoren niveauet af trædeassistancen.

Når du holder op med at træde eller bremser i pedalerne registreres det af pedalkraftsensoren, som straks slår trædeassistancen fra.

Derfor giver elcykler med centermotor brugeren en mere naturlig oplevelse end elcykler, der er udstyret med motorer kun med rotationssensor.

Elcykler med centermotor giver cyklisten en behagelig, afbalanceret og stabil fornemmelse, som er meget lig oplevelsen af at cykle på en almindelig cykel.

Både vægtfordelingen og pedalkraftsensorernes justering af assistancen gør, at det føles naturligt at cykle på en elcykel med centermotor. Med motoren placeret i krankboksen slipper du desuden for problemer i forbindelse med afmontering og udskiftning af hjulene, hvilket er en udfordring både ved forhjuls- og baghjulsmotorer.

Fordele ved at vælge en elcykel med centermotor:

  • Naturlig cykeloplevelse, som på en almindelig cykel
  • Stærk motor og kraftig trædeassistance
  • God balance og vægtfordeling
  •  Motoren besværliggør ikke udskiftning og vedligeholdelse af hjul

Ulemper ved at vælge en elcykel med centermotor

  • Højere prisniveau

Forhjulsmotor

Med en motor placeret i forhjulet vil køreoplevelsen mere føles som om, at cyklen bliver trukket afsted.

Motorens vægt på forhjulet betyder også at cyklen er noget tungere at styre end cykler med baghjulsmotor eller centermotor, og der kan også være større risiko for at man skrider på cyklen. Hvis cyklen har forhjulsmotor, bør man gå efter en cykel med batteriet placeret på bagagebærere – dette afbalancerer cyklen bedre.

Elcykler med forhjulsmotor har kun en sensor, nemlig en rotationssensor. Rotationssensorer aktiverer motoren når pedalerne går i gang uafhængigt af pedalkraften. Dette sker med en lille forsinkelse. Tilsvarende er der også en lille forsinkelse inden motoren slår fra, når du stopper med at træde i pedalerne eller bremser cyklen.

Når trædeassistancen sætter ind på cykler med forhjulsmotor og dertilhørende rotationssensor, kan det føles lidt unaturligt. Dette skyldes at trædeassistancen er baseret på rotation i stedet for pedalkraft og derfor ikke justerer sig i henhold til hvor meget man træder. Til gengæld kræver rotationssensoren mindre pedalkraft fra brugeren og man kan derfor opnå maksimal trædeassistance med minimal pedalkraft. Dette kan være hensigtsmæssigt for borgere, der mangler muskelstyrke i benene.

Man bør være opmærksom på at det er lidt sværere at skifte eller lappe cyklens forhjul på elcykler med forhjulsmotor. Til gengæld har forhjulsmotoren den fordel at det kræver mindre styrke fra brugeren. Især ældre borgere kan have fordel ved dette.

Fordele ved at vælge en elcykel med forhjulsmotor:

  • Kræver mindre fra brugeren, da den fungerer uafhængigt af pedalkraften
  • Billigere end cykler med center- eller baghjulsmotor
  • Nem at cykle på uden trædeassistance

Ulemper ved at vælge en elcykel med forhjulsmotor

  • Mindre egnet til bakker og kuperet terræn
  • Giver en følelse af at blive trukket fremad

Baghjulsmotor

Med en motor placeret i cyklens baghjul føles trædeassistancen som et skub bagfra.

Dette giver en mere naturlig oplevelse end ved forhjulsmotor, da drivkraften på almindelige cykler også kommer fra baghjulet. Baghjulsmotorer er ligesom forhjulsmotorer udstyret med rotationssensorer, som aktiverer motoren når der registreres rotation i hjulet. Baghjulsmotorer minder altså meget om forhjulsmotorer, men blot mere med en følelse af at blive skubbet fremfor at blive trukket.

 

Også her justeres trædeassistancen ikke i forhold til hvor meget kraft, der lægges i pedalerne og derfor er oplevelsen mere unaturlig end ved centermotor.

Motorens placering på cyklen betyder at tyngdepunktet er på baghjulet. Derfor kan man med fordel vælge en model med batteriet placeret i stellet eller på en bagagebærer foran på cyklen, da dette afbalancerer cyklen bedre. Grundet motorens placering har cykler med baghjulsmotor altid udvendige gear.

Typisk har baghjulsmotorer ikke så lang cykelrækkevidde pr. batteriopladning, som forhjuls- og centermotorer. Og ligesom ved forhjulsmotoren, så er det vanskeligt at udskifte eller lappe hjulet, hvor motoren er monteret. Baghjulsmotoren er også, ligesom forhjulsmotoren en lydsvag motortype.

Fordele ved at vælge en elcykel med baghjulsmotor:

  • Støjsvag motor
  • Stærk trædeassistance
  • Cykler med flere gear
  • Føles som et skub bagfra
  • Kan have mere vedligeholdelse grundet de udvendige gear

Ulemper ved at vælge en elcykel med baghjulsmotor

  •  Kan kræve mere vedligeholdelse på grund af de udvendige gear

Hvilken motorproducent er bedst?

Udover at være opmærksom på, hvilken motortype en given elcykel har, så er det også vigtigt at kigge på, hvilken producent der har lavet motoren. Der er i dag mange producenter på markedet, men kvaliteten er ikke lige høj fra alles sider.

BOSCH

Den absolut førende elcykelmotorproducent på markedet er det tyske brand Bosch.

Bosch producerer kraftige og robuste motorsystemer til elcykler. Siden Boschs første lancering af motorer til elcykler i 2010 er der sket en rivende udvikling og i dag har Bosch flere forskellige versioner på markedet, heriblandt deres Active, Performance, Cargo og Performance CX-linjer.

Boschs Active Line er primært målrettet bykørsel og pendling til og fra arbejde. Disse motorer fås med fodbremse og har typisk en ydeevne på 250 W. Bosch anses som at være den førende på elcykelmarkedet stærkt forfulgt af Yamaha. Her hos Pedalatleten er vores mekanikere Bosch E-bike certificerede, og kan derfor servicere og vedligeholde alle Bosch elsystemer. I vores udvalg af cykler finder du særligt Bosch cykelmotorer i vores elcykler fra Winther og Gazelle

Yamaha

Udover Bosch, så er japanske Yamaha også en af de store spillere når det kommer til produktion af elcykelmotorer. Yamahas elmotorer kom på det danske marked i 2015. Motorerne har en ydeevne på 250 W og støtter, ligesom Bosch, cyklisten med en glidende og naturlig kraft. Yamahas elcykelmotor fås ikke med fodbremse, men kun med friløb. Siden Yamaha kom på markedet er der sket en del, og der er nu flere forskellige versioner på markedet, heriblandt deres PW-X2, Pwseries ST, Pwseries TE og PW-X2.  

Promovec

Sidst, men ikke mindst, producerer danske Promovec også motorer til elcykler. Promovec laver alle slags motorer til elcykler. Disse motorer har også en ydeevne på 250 W. Promovecs motorer ligger i den lavere ende rent prismæssigt. I vores udvalg af elcykler finder du særligt Promovec motorer i vores elcykler fra Centurion

Er der forskel på batterierne?

Et tredje aspekt man skal kigge på, når man skal købe en elcykel er batteriet. Elcykelbatterier har forskellige kapaciteter og når du køber en ny elcykel, kan du under specifikationerne læse, hvor stor kapacitet det givne batteri har, og dermed hvor lang rækkevidde cyklen har på en opladning.

Udover at tjekke batteriets kapacitet er det også en god idé at have et indblik i de forskellige batterityper samt de forskellige placerings- og monteringsmuligheder der findes.

Du kan læse mere om batterikapacitetens betydning for cykelrækkevidden i næste afsnit om elcyklers rækkevidde.

Batteritype

Batteriet har indvirkning på hvor langt du kan cykle med trædeassistance på din elcykel. Derfor er det vigtigt at undersøge hvilket batteri en potentielt kommende elcykel er udstyret med.

Nye elcykler kan være udrustet med en af fire forskellige batterityper:

  • Li-ion
  • LiPo
  • LiFePO4
  • Li-ion (lithium-ion)

Li-ion dækker over en række af batterier, der indeholder litium. Li-ion har minimal selvafladning og også en længere levetid end NiMH. Dette afspejler sig i prisen, som også er højere end NiMH.

Li-ion batterier fylder ikke særlig meget og påvirkes ikke særlig meget af temperatursvingninger, og oplader samtidig fuldt på 2-3,5 time. De mange fordele ved Li-ion-batterier afspejler sig i prisen, som er højere end NiMH.

LiPo (litium-polymer)

LiPo  er et af de bedste litium-ion-baserede batterier. Batteriet fylder langt mindre end klassiske litium-ion-batterier og oplades på blot 1-1,5 time.

LiPo-batterier vejer ganske lidt, har en lang levetid og selvaflader minimalt. Disse batterier er dyrere end de to andre batterityper.

LiFePO4 (litium-jern-fosfat)

LiFePO4 er den sidste type i rækken af batterier. Denne type er den allernyeste variant af elcykelbatterier, og er på alle parametre det bedste valg – kun med undtagelse af prisen, som er høj.

Dette batteri holder længe, så længe at du højst sandsynligt ikke skal udskifte batteriet, før cyklen selv skal udskiftes. Der findes i dag kun ganske få elcykelmodeller med denne batteritype, men der er flere på vej.

Batteriplacering

Batteriet kan placeres forskellige steder på en elcykel. Det kan enten placeres under bagagebæreren, under bagagebæreren foran på cyklen, omkring krankboksen eller i/på stellet.

Batteriets placering bør give mening i forhold til motorens placering. Det vil sige, at du bør tænke over om de to tunge elementer er placeret således, at de afbalancerer hinanden.

En del elcykler har batteriet placeret på bagagebæreren. Dette betyder nemlig en god afbalancering, hvis motoren sidder i forhjulet.

Har elcyklen derimod centermotor eller baghjulsmotor, og sidder batteriet på bagagebæreren, så vil tyngdepunktet være placeret bag på cyklen. Batterier på bagagebæreren er nemme at montere.

Til gengæld kan styringen af cyklen godt være lidt besværet af den ekstra vægt foran.

Mange elcykler har batteriet placeres på eller i cyklens stel. På samme måde som når batterier er placeret ved krankboksen giver dette en rigtig fin balance.

Cyklen får en fin stabilitet og hvis batteriet integreres i stellet, ligner elcyklen sågar en almindelig cykel. Dette kan dog til gengæld medføre komplikationer, hvis batteriet ikke er aftageligt, da opladningen af cyklen bliver besværliggjort. Derfor vælger nogle elcykler, hvor batteriet er placeret oven på stellet. De eneste ulemper ved dette er, at batteriet kan være i vejen og så naturligvis at batteriet ikke er gemt væk.

Batterimontering

Batterier på elcykler kan enten være fastmonterede eller aftagelige. Langt de fleste elcykelbatterier er dog fastmonterede i dag.

Aftagelige batterier er nemmere at genoplade og at afmontere, når de skal bringes i ly for frostvejr.

Har du et reservebatteri til lange ture, så er aftagelige batterier også ganske nemme at skifte på farten. De aftagelige batterier kan typisk også genoplades i alle slags stikkontakter.

Hvad skal jeg vide om elcyklens rækkevidde?

Når du skal vælge en elcykel, er cykelrækkevidden en faktor, du bør tage stilling til.

Hvilken cykelrækkevidde du har behov for, at din elcykel skal kunne dække, afhænger fuldstændig af, hvad du skal bruge din cykel til.

Skal du benytte din elcykel til kortere ture, kan du slippe afsted med et batteri med kort rækkevidde. Hvis du skal bruge din elcykel til lange ture, så får du behov for et batteri med en større kapacitet. Batterikapaciteten bliver udtrykt i ampere-timer (Ah) eller i watt-timer (Wh).

Man kan dog ikke stole blindt på et batteris rækkevidde, da det er et cirka mål.

Rækkevidden afhænger nemlig også af en del andre faktorer, heriblandt hvor stor trædeassistance du benytter, hvor meget vægt du har på cyklen, batteriets alder og tilstand, hvilket terræn og vejr, du cykler i osv. Skal du f.eks. benytte cyklen til kørsel i bakket terræn, så vil dit batteris rækkevidde blive reduceret. Rådfør dig hos din elcykelforhandler, for at sikre at du vælger en elcykel, der kan leve op til dine behov.

Er en elcykel tung?

Vægten er noget, der ofte afholder folk fra at anskaffe sig en elcykel. Mange frygter nemlig, at cyklen er tung og besværlig at manøvre rundt med. Men faktum er, at elcykler de seneste år er undergået en rivende udvikling og at man i dag kan få elcykler, der ikke vejer meget mere end almindelige cykler.

Når man først befinder sig på cyklen, bemærker man ikke cyklens vægt, da elmotoren jo giver support og man derfor får langt bedre fremdrift end på en almindelig cykel.

Det eneste tidspunkt, hvor man lægger mærke til at elcyklen er tungere end almindelige cykler, er når man trækker den. De fleste elcykler er dog ganske trækvenlige. De fleste elcykler har i dag en walk-assist funktion som gør det nemmere at trække sin cykel og tage den med sig – for eksempel op og ned ad trapper. Hvis man ved, at man generelt kommer til at trække sin cykel meget, så kan man altid gå efter en cykel i et let materiale, såsom aluminium. Men man kommer ikke uden om at batteri og motor uvilkårligt tilfører elcykler lidt ekstra vægt.

Hvor meget vedligeholdelse kræver en elcykel?

Alle cykler kræver vedligeholdelse og det gælder også elcykler.

Hvis man bruger sin elcykel hver dag og tilbagelægger mere end 20 km om dagen, vil vi anbefale man får sin elcykel tjekket en gang hvert kvartal. Ellers bør man to gange om året give sin cykel en grundig rengøring og give den et servicetjek hos cykelhandleren. Derudover skal man altid sikre sig at dækkene er pumpede, kæden strammet og at bremserne sætter ind som de skal.

Du skal opbevare din elcykel fornuftigt. I vinterhalvåret har cyklen bedst af at stå tørt, enten indenfor, i en garage eller under et halvtag. Afsæt tid til at vaske, tørre og smøre din cykel, særligt i løbet af vinterhalvåret, hvor cyklen bliver eksponeret for vådt vejr og masser af vejsalt.

Sørg for at være nænsom, når du håndterer opladeren og batteriet. Skal opladeren rengøres benyttes en hårdt oprevet klud og ingen kradse rengøringsmidler. Opbevar altid dit batteri ved stuetemperatur, og sørg for at det ikke bliver udsat for stor varme. Når du om vinteren tager dit batteri ind til opladning, skal du også først sætte opladeren til, når batteriet igen har opnået stuetemperatur. Du må gerne oplade dit batteri hver gang du har brugt det – du skal ikke vente til at batteriet er fladt. I perioder hvor du ikke benytter din cykel så ofte, bør du stadig oplade batteriet 1-2 gange om måneden.

Når det kommer til at lappe cyklen eller skifte dæk, så hav in mente at det er langt nemmere på elcykler med centermotor end på cykler med forhjuls- eller baghjulsmotor.

Hvad koster en elcykel?

Vi kommer ikke uden om at elcykler er dyrere end almindelige cykler. Til gengæld er en elcykel en investering, der har sin berettigelse i flere tilfælde end man umiddelbart skulle tro. For folk, der til daglig cykler til og fra arbejde, kan trædeassistancen fra en elcykel betyde, at man kommer langt hurtigere frem - uden at være badet i sved og uden at give afkald på sin daglige motion. Særligt elcykler med centermotor er gode at bruge til at motionere med, da disse justerer deres assistance efter hvor hårdt man træder i pedalerne – på grund af pedalkraftsensorer.

En tur på en elcykel kan i mange tilfælde også erstatte bilkørsel og togture. Er du vant til at pendle til og fra arbejde i bil, så kan du have stor glæde af at skifte transportmiddel til en elcykel. Elcyklen er et langt billigere og mere miljøvenligt transportmiddel.

Herudover giver elcyklen dig også en stor fleksibilitet i hverdagen og kan for mange være et godt alternativ til at tage offentlig transport eller eventuelt at købe bil nr. 2.

Et ekstra økonomisk frynsegode ved at tage elcyklen til arbejde er, at du kan få kilometerfradrag på din cykeltur, hvis du har over 12 km. til arbejde.

Du skal altså alt i alt transportere dig 24 km. på en arbejdsdag, for at kunne få skattefri kørselsgodtgørelse gennem din arbejdsgiver.

Elcykler fås i dag i alle prisklasser. Vores anbefaling er at man ikke går langt under 10.000kr når man skal investere i en elcykel, da batterier og motorer på disse ikke er særligt god kvalitet. Man kan få en ganske fin elcykel med forhjuls- eller baghjulsmotor til omkring 10.000kr og opefter, de billigste elcykler med centermotor ligger på omkring 15.0000 og derefter kan man selv bygge på alt efter behov og budget.

Hos Pedalatleten tilbyder vi selvfølgelig hjælp til finansiering af din nye cykel.

Få professionel rådgivning inden købet

Det er altid en god idé at rådføre sig med en fagperson forud for investeringen i en elcykel. På denne måde er du sikret, at din nye cykel møder dine behov til fulde. Med afsæt i denne guide er du klædt godt på til at tage snakken med en elcykelkyndig fagperson. Vi har både elcykler til mænd og kvinder

Hos Pedalatleten har vi mange års erfaring inden for elcykler. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du har spørgsmål i forbindelse med købet af en ny elcykel – vi deler hellere end gerne vores gode råd og faglige ekspertise.

Ring til os på 70 70 75 13 på hverdage mellem 10 og 18 eller send os en mail på kundeservice@pedalatleten.dk. Du er også mere end velkommen til at besøge os på Oslo Plads 9, 2100 København Ø.

✪ Kundeservice: 70 70 75 13