Modtag RSS

Racercykler

Pedalatleten har et enormt udvalg af fede, lækre racercykler. Derfor er vi også sikre på, at vi har en racercykel, der harmornerer med dine behov og ønsker. Vi har racercykler i mange forskellige prisklasser, så uanset hvor stort dit budget er, kan du uden tvivl finde en lækker kvalitetsracercykel hos os.

Vi forhandler både carbon-, aluminium- og enkeltstartscykler. Der er naturligvis forskelle mellem disse tre cykeltyper, og vi har et sødt og venligt personale i vores fysiske butikker, der kan give dig kyndig vejledning omkring forskellene mellem disse tre typer cykler. Du kan dog også blive klogere på forskellene, hvis du læser videre.

17 vare(r)

pr. side

17 vare(r)

pr. side

Let cykel? Køb racercykel med carbonstel

Alle vores cykler er ekstremt lette, hvilket giver rytteren en masse fordele. Jo tungere end cykel er, desto mere kraft skal man bruge på at flytte cyklen. Cyklernes lethed bidrager derfor til, at rytteren ikke skal bruge særligt mange kræfter på at opnå høj fart, sammenlignet med hvis han/hende cyklede på en almindelig cykel.

Racercykler med carbonstel er de allerletteste cykler, der er på markedet. Du bør derfor vælge en racercykel med carbonstel, hvis du er yderst konkurrencebevidst og ønsker en cykel, der omdanner al din energi til rendyrket høj fart.

Ud over carbon er et yderst let materiale, er det også et fleksibelt materiale. Derfor er racercykler med carbonstel ekstremt gode til absorbere stød fra vejen. Cyklerne med carbonstel er med andre ord ekstremt komfortable at køre på. De skåner din krop og samtidig udnytter de dit fulde potentiale.

Fabrikanterne har ret frie hænder til at designe cykelrammer, som de vil, når materialet er carbon. Derfor bliver der aldrig gået på kompromis med designet, når det kommer til racercykler med carbonstel. Disse er præcist, som producenterne ønsker grundet materialets lette formbarhed.

Ovenstående er de overordnede kendetegn for carbon, men det er også værd at notere sig, at der er indbyrdes forskelle mellem forskellige carbonrammer. Forskellene vedrører typisk design, vævning, kvalitet og egenskaber.

De enkelte carbonfibre, der bruges i fremstillingen af carbonrammerne, har afgørende betydning for rammens stivhed. Carbonrammer, der laves med fibre, der har meget stivhed, vil altid være ekstremt lette. Dette skyldes, at man ikke behøver at bruge særligt meget materiale for at sikre, at rammen er tilpas stiv, hvis fibrene i sig selv er stive.

Derfor er alle cykler med carbonstel heller ikke ens eller lige lette, hvilket også er en del af forklaringen på, hvorfor racercykler med carbonstel har vidt forskellige priser. Derfor skal man altid spørge sig selv, hvad man ønsker og forlanger af sin kommende racercykel. Vil man have en cykel, der sikrer, at man præsterer sit absolut bedste, skal man have det bedste af det bedste, og derfor skal man gå efter en cykel med carbonstel i den dyre pris ende.  

Vi har racercykler med carbonstel til både mænd og kvinder, så vi er sikre på, at du kan finde, hvad du søger hos os uanset køn.

Holdbar cykel? Køb racercykel med aluminiumsstel

Racercykler med aluminiumsstel vil typisk være billigere end cykler med carbonstel. Aluminiumsrammer adskiller fra carbonrammer ved at være mere hårdføre. Et stel af aluminium vil oftest være stivere end et stel af carbon. Dette betyder, at cykler med aluminiumsstel er yderst modstandsdygtige og ikke lige så skrøbelige som cykler med carbonstel.

En ulempe ved racercykler med aluminiumsstel er, at disse ikke er helt lige så gode til at absorbere en vejs ujævnheder, som en racercykel med carbonstel er. Dette betyder dog ikke, at det føles som at køre med et østeuropæisk bumletog, når man drøner af sted på sin racercykel med aluminiumsstel. Det betyder blot, at cykler med carbonstel er endnu mere komfortable end cykler med aluminiumsstel.

Hvis du er på jagt efter en holdbar racercykel til en fornuftig pris, anbefales cykler med aluminiumsstel. Du får nemlig rigtig meget cykel for få penge, hvis du køber sådan en.

Du skal dog være bevidst om, at din ydeevne ikke er helt lige så høj på en racercykel med aluminiumsstel, som den er på en cykel med carbonstel, hvilket primært skyldes, at racercykler med aluminiumsstel er tungere end cykler med carbonstel.

Vi har racercykler med aluminiumsstel til både mænd og kvinder, og vi har racercykler med aluminiumsstel i mange forskellige designs. Derfor er vi også sikre på, at vi har mindst en med aluminiumsstel, som du vil forelske dig i.

Aerodynamisk cykel? Køb enkeltstartscykel

Enkeltstartscykler er en undertype inden for racercykler. Enkelstartscykler adskiller sig dog fra klassiske racercykler inden punkterne: Geometri, stivhed og styrdesign.

Rigtig mange tror, at den største forskel mellem klassiske racercykler og enkeltstartscykler vedrører styrdesignet, da denne forskel er så visuelt påfaldende, men den største forskel vedrører faktisk geometrien.

Enkeltstartscykler er nemlig designede på en måde, der gør, at rytteren sidder længere frem over krankboksen på disse end på klassiske racercykler. Man taler typisk om en saddelrørsvinkel på 76-78 grader på en enkeltstartscykel, mens saddelrørsvinklen typisk er omkring 73 grader på en klassisk racercykel.

Enkeltstartscyklen er designet med henblik på, at rytteren skal kunne ligge i en aerodynamisk position, så vindmodstanden mindskes mest muligt.

En konsekvens af dette store fokus på aerodynamik er, at der bliver gået på kompromis med rammens stivhed. Denne vil sjældent være lige så bastant på enkelstartscykler som på klassiske racercykler, og netop dette har afgørende betydning for, hvorfor enkeltstartscykler ikke egner sig særligt godt til bjergkørsel.

Der er, som sagt, også forskel på styrdesignet på en enkeltstartscykel og en klassisk cykel. På en enkeltstartscykel er styret udformet på en måde, der styrker aerodynamikken. På samtlige enkeltstartscykler kan man også skifte gear på styret, så man undgår at komme ud af sin aerodynamiske position. Det er ikke en selvfølge, at man kan skifte gear på styret på klassiske cykler.

Flere populære brands i shoppen

Vores udvalg af racercykler er yderst mangfoldigt. Vi har både cykler i carbon og aluminium, og vi har flere populære brands repræsenteret i shoppen. Find for eksempel racercykler fra Bianchi, EddyMerckx, Principia og Raam i vores shop.

Udstyr

Hos os kan du finde en masse tilbehør, der uden tvivl vil øge kvaliteten af dine fremtidige cykeloplevelser. Vi har en masse tilbehør til den resultatbevidste og konkurrencemindede rytter. Køb for eksempel en lækker cykelcomputer, som giver dig overblik over gennemsnitsfart, tophastighed og distance. Ydermere kan du købe en pulsmåler, så du kan holde øje med, om du presser dig selv tilstrækkeligt og lignende.

Du er meget velkommen til at kigge forbi en af vores fysiske butikker, hvis du ønsker vejledning om ekstraudstyr til cykler. Ligeledes er du også meget velkommen til at ringe til vores kompetente og venlige kundeserviceafdeling på 70 70 75 13, hvis du har spørgsmål eller lignende. Kundeservice-åbningstiderne er mellem 10:00 og 18:00.

Garanti og levering

For at sikre dig en god oplevelse leveres samtlige cykler fra webshoppen 100% samlet med fragtmand til din hoveddør, og er alle omfattet af en 2-årig garantiordning, som kan forlænges i op til 6 år. Skulle du opleve problemer med cyklen, eller ønsker du hjælp til finjustering af racercyklen, står vi klar i værkstederne på Østerport og Gråbrødretorv i hhv. København Ø & K.

Gode råd til køb af racercykel første gang

Det er altid en kæmpe labyrint, når man starte med cykelsport. Især købet af en ny racercykel, men her er nogle gode råd til dig, der skal foretage dit første køb:

  • Køb en racercykel, der passer til din fysik dvs. din højde og størrelse
  • Køb racercyklen, som passer til dine behov - hvad vil du bruge den til? Er det kun for at motionere, eller er det planen, at du vil konkurrere? Hvis du er i tvivl, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf: 70 70 75 13 eller skrive en mail til os på: kundeservice@pedalatleten.dk
  • Prøv cyklen, inden du køber den. Det er altid bedst at komme ind i butikken og prøve dem. Så kan vi også nemmere sammen finde den rigtige racercykel til dig.
  • Need to have eller nice to have når du starter

    Cykeludstyr der er et must, når du starter:

  • En cykelhjelm - Din egen sikkerhed er immervæk det vigtigste, derfor er en cykelhjelm et kæmpe must.
  • Cykelbukser med siddepuder i, så det ikke bliver ubehageligt, når du sidder på din racercykel længe.
  • Lappegrej - så du altid kan lappe din cykel, når du punktere langt væk fra den næste cykelhandler.
  • Multitool - så du altid kan få dit dæk af, hvis du punkterer, eller hvis andet skulle gå i stykker, når du er på farten.
  • Cykelpumpe - en pumpe, så du kan få luft i dit flade dæk.
  • Drikkedunk og flaskeholder - Det er vigtig altid at have væske med sig, da det er vigtigt at holde sig hydreret, når man træner.
  • Cykellygter er altid vigtige, så alle kan se dig, når du cykler om natten, og du selv kan se, hvor du cykler.
  • Cykeludstyr, der er rart at have:

  • Solbriller kan holde både sol, insekter og andet, der kan være i luften, væk fra dine øjne
  • Cykeltøj - kan være en cykeltrøje med lommer på ryggen. Udover dette kan du få trøjer med lange ærmer til de lidt koldere tider. Du kan også købe cykelhandsker og ben- og armvarmere
  • Cykelcomputere og pulsmålere er ideelle redskaber til at holde styr på ens fart, distance, puls og meget andet
  • Cykelsko og klikpedaler giver dig mulighed for både at træde og trække. Dette betyder, at du bevæger fødderne rundt i en mere jævn rytme, hvilket er med til at give mere power. Det skal dog siges, at det kan kræve lidt tilvænning at bruge cykelsko og klikpedaler.
  • Gear til racercykler

    Det er vigtigt, at du har det rette antal gear på din racercykel for at få mest muligt ud af denne. Gear har nemlig stor indflydelse på, hvor langt og hurtigt du kan køre på din racercykel.

    Det er muligt, at du har hørt det før, men den energi, du kreerer, er den vigtigste faktor. Denne energi bestemmer nemlig din hastighed, når du er ude på din racercykel.

    Din gearing og den modstand, de giver, er det, der giver dig mulighed for at overføre kraften, du genererer, ned til hjulene.

    Dine gear skal hjælpe dig med, at du får det maksimale ud af dine anstrengelser. Alle ryttere er dog ikke ens, og der er forskel på, hvordan man genererer energi.

    En “rigtig stærk” rytter træder måske langsomt i pedalerne, men hårdere og kan derved måske opnå 250 watt. Hvor en “mindre stærk” rytter måske kan træde i pedalerne hurtigere, men ikke lige så hårdt og på samme tid opnå samme effekt.

    Dette betyder, at en “stærk” rytter har mere gavn af høje gear, hvorimod den “mindre stærke” rytter vil få mere ud af lave gear.

    Så spørgsmålet, man skal stille sig selv, er: Hvilke slags gear passer til mine styrker og måden, som jeg cykler på?

    Rengøring og vedligeholde af din racercykel

    En regelmæssig gennemgang af din racercykel er vigtig for at vedligeholde den. Hvis du bruger din racercykel i meget vådt og mudret vejr, eller hvis du ofte kører hårdt og hurtigt, skal du gennemgå din racercykel noget oftere, end hvis du bare bruger den til daglige gøremål.

    Smøring: At holde ens racercykel ren og velsmurt er altafgørende for at bevare cyklens gode ydeevne. Smøringen er med til at beskytte cyklens vigtige dele mod slitage. Smøringen er med til at forhindre dem i at “fryse” og hjælper med at holde rust væk. Man skal dog være opmærksom på ikke at oversmøre, da dette kan give komponentskader, da overskydende smøringsmiddel er med til at tiltrække snavs og andre skadelige partikler. Kæden er racercyklens mest sårbare del, der skal smøres. Derfor er det vigtig at smøre og rengøre den ofte.

    Dæk- og lufttryk

    Det er vigtigt at tjekke dækkenes lufttryk af og til, da dæk- og lufttryk har stor indflydelse på ens racercykels ydeevne. Hvis lufttrykket er for lavt på ens racercykel, skal man arbejde meget mere for at opretholde samme hastighed end ved korrekt lufttryk.

    Ud over dette vil risikoen for at punktere være større, når du rammer en lille sten eller lignende, hvis lufttrykket ikke er optimalt.

    Det er også vigtigt at være opmærksom på, at det bagerste dæk skal have mere pres, da dette tager meget mere at rytterens vægt.

    Selvom du ikke skal bruge din racercykel i en længere periode, er det alligevel vigtigt, at du sørger for at holde lufttrykket i cyklens dæk. Hvis du ikke har mulighed for dette, er det bedst at afmontere hjulene fra din racercykel. Dette vil nemlig bidrage til at forhindre revner på siderne af dækkene.

    Det er vigtigt at tjekke alle skruer, bolte og møtrikker på ens racercykel ikke er blevet løse i løbet af tiden. Når man strammer møtrikkerne og boltene, er det vigtigt at undgå at stramme dem for meget.

    Vær altid sikker på, at bremserne på din racercykel er justeret korrekt. Kontroller jævnligt og få skiftet dem, hvis det er nødvendigt.

    Hvis du elsker at cykle hurtigt, er det vigtigt, at bremserne på din racercykel virker korrekt, hvis du lige pludselig skal bremse hurtigt op.

    Det er vigtigt at holde både bremsernes og pudernes overflade rene for snavs og olie. Beskidte puder opslider nemlig sig selv og bremsefladerne meget hurtigere.

    Bremsetype på din racercykel

    V-bremse/Fælgbremse

    V-bremsen er den mest set bremse type ved almindelige cykler. Den fungerer på følgende måde: Når man bruger bremsen, bliver der presset 2 bremseklodser ind imod racercyklens fælge og derved sænkes cyklens fart.

    Hydraulisk skivebremse

    Denne skivebremse består af en metalskive, der er fastgjort til hjulnavet, som betyder, at den roterer med hjulet. Kaliberen sidder på selve racercyklens ramme sammen med nogle puder, som er det, der klemmer selve metalskiven til bremsning.

    De cykler, man oftest ser skivebremser på, er mountainbikes og hybridcykler.

    På mange af de hydrauliske skivebremser findes der en selvjusterende mekanisme, der holder pudernes afstand fra metalskiven konstant, i takt med de slides. På den måde kan man opretholde den samme bremseeffekt.

    Sådan tuner du din racercykel

    Du kan nemt bruge flere tusinde kroner på at opgradere alt på din racercykel. Men det, der kommer til at give dig mest for pengene, og det der giver mest effekt er helt klart at udskifte dækkene, slanger og hjulene.

    Du kan købe dæk med meget mindre rullemodstand. Dette vil du hurtigt kunne mærke på hastigheden. Hvis du opgraderer det forreste hjul på din racercykel til et, der er stivere og lettere, kan du få mere hastighed ud af din pedalkraft.

    Det skal dog siges, at når du køber en racercykel hos os, fungerer den perfekt. Men hvis du er alligevel er blevet interesseret i at se, hvad vi har af tilbehørsmuligheder, så har vi både cykelslanger og cykeldæk til din racercykel.

    Køb en racercykel og meld dig ind i en cykelklub

    Når du køber en racercykel, kan det være oplagt at indmelde dig i en cykelklub. Du kan sagtens starte selv, men det er oftest sjovere at cykle i en gruppe. I en cykelklub vil du kunne spørge ind til din nye racercykel og få tips og tricks til, hvordan du bedst vedligeholder den. Mange af Danmarks cykelklubber er altid klar til optage nybegyndere, og medlemmerne i disse klubber deler gerne ud af deres erfaring.

    Det kan f.eks. være angående, hvordan man finder den optimale siddestilling, og om hvordan man optimerer sit luftindtag.

    Ud over at kunne få gode tips og tricks vil indlemmelsen i en cykelklub også bidrage til at motivere dig. Dette gør, at du i længden sandsynligvis vil opnå bedre resultater. Igennem cykelklubber kan du også komme til at møde nye mennesker, og det gælder nødvendigvis ikke kun lokalt. Hvis den klub, du vælger, er med til arrangementer over hele landet, vil du møde cykelentusiaster i hele landet, og du vil tilmed se en masse dele af Danmark, som du ikke ville have set, såfremt du ikke var medlem af en klub.

    Når man cykler sammen med andre, vil man helst ikke falde bagud, hverken i hastighed eller udstyr. Her kan vi også hjælpe dig, vi har alt til dig og din racercykel, vi har alt fra cykelhjelme, cykeltøj og flaskeholder til dæk og slanger.

    Forskellen mellem en racercykel og en almindelig cykel

    Den basale forskel mellem de to slags cykler kan siges at være deres formål, især hvis du vil bruge dem i dagligdagen.

    Fordelene ved en racercykel:
  • Bygget af lettere materialer
  • Beregnet til længere ture
  • Højere fart
  • Bedre siddeposition
  • Fordelene ved en almindelig cykel:
  • Billigere at anskaffe
  • Bedre siddekomfort til korte ture
  • Racercykler bliver bygget i flere forskellige materialer, som gør, at de er lettere og derfor kan give dig mere fart.

    En almindelig cykel er oftest bygget af stål og er en del tungere end en racercykel. De fleste almindelige cykler har dog oftest en mere behagelig siddekomfort til korte ture.

    Hvis man har langt til arbejde, vil det optimale være at købe en racercykel, da den er beregnet til lange ture. Du kommer også hurtigere frem på en racercykel, da disse cykler er bygget til at køre hurtigt.

    Man ser flere og flere folk gå over til en form for racercykel, da disse cykler er langt mere behagelige på længere ture. Dette er blandt andet på grund af sædet på en almindelig cykel og siddepositionen.

    Mange tror, at tykke og bløde sæder er mere behagelige at sidde på, men på længere ture bliver det hurtigt ubehageligt på sådanne sæder.

    Men det er ikke kun sædet, der er en afgørende faktor for komforten på cyklen. En anden faktor er, hvordan man sidder på cyklen. På en almindelig cykel sidder man meget oprejst, og hvis man gør det over en længere periode, kan man ofte mærke det i ryggen, da man bruger mange muskler på at opretholde samme stilling.

    På en racercykel sidder man mere foroverbøjet og belaster dermed ikke sin rygmuskulatur lige så meget.

    Et cykelstyr har også stor indflydelse på komforten på en cykel, når vi snakker længere ture.

    På en racercykel tillader styret, at man kan skifte position for hænderne, hvilket gør, at man kan ændre sin siddeposition. Denne mulighed har man sjældent på en almindelig cykel.

    Dermed kan vi konkludere, at det er helt op til ens behov og ønsker, hvorvidt man skal vælge en racercykel eller en almindelig cykel. Bruger man ikke cyklen hver dag over længere distancer, kan det være, at man skal vælge en almindelig cykel. Cykler man derimod dagligt mellemlange eller lange ture, skal man overveje en racercykel, da den vil give en bedre komfort. Dette skyldes blandt andet dens lave vægt, og at den indbyder til flere siddepositioner.

    Hvilken størrelse dæk?

    Når det kommer til hvilken størrelse dæk, du skal bruge, er der to vigtige faktorer, du skal være opmærksom på:

    1. Du skal overveje hjulfælgens bredde og din rammes størrelse. For at få den optimale følelse og pasform skal et dæk være bredere end ens fælgbredde. Du skal også tænke på, hvad der passer på din racercykel. Nogle racercykler har mere plads end andre.

    2. Hvad giver den bedste komfort og optimale ydeevne? Hvis din ramme tillader det, anbefaler vi 25mm som dækstørrelse, da er denne størrelse er den gyldne middelvej mellem komfort, vægt og ydeevne. Men hvis du er en tungere rytter, kan 28mm være det bedre valg.

    Dæktyper til racercykler

    Dæktyper kan oftest blive delt op i to kategorier:

    Kanttrådsdæk

    Inden for Kanttrådsdæk findes der igen to udgaver:

    Normale Kanttrådsdæk

    Det er disse former for dæk, du finder på de fleste cykler. De har en hesteskoform, som holdes på fælgen af lufttrykket i ens slange.

    Tubeless kanttrådsdæk

    Man har i de seneste år set en stigning inden for slangeløs dæk. De er designet til at passe på fælgen. De sidder yderst tæt og er ekstremt lufttætte. Slangeløse dæk minimerer vægten, og disse kan bruges ved lavere tryk. De giver et øget vejgreb, og har mindre risiko for at punktere.

    Tubular road cykeldæk

    Størstedelen af professionelle cykelryttere foretrækker rørformede dæk. Disse dæk monteres på specielle fælge, hvorpå de limes. Slangen er fastgjort i dækket og gør det til en forseglet enhed.
    ✪ Kundeservice: 70 70 75 13